Do zadań Biura Infrastruktury Komunalnej i Mieszkaniowej należy w szczególności:
1) wykonywanie zadań w zakresie administrowania infrastruktury drogowej wraz z oświetleniem i infrastruktury technicznej:
a) bieżąca kontrola stanu nawierzchni dróg, ulic, chodników, placów, ciągów komunikacyjnych oraz realizacja ich bieżącej konserwacji, napraw cząstkowych i remontów,
b) kontrola okresowa drogowych obiektów pozostających we władaniu Gminy oraz realizacja bieżącej konserwacji, napraw i remontów,
c) kontrola widoczności na przejazdach kolejowych,
d) utrzymanie oznakowania dróg gminnych (pionowego, poziomego, nazw ulic),
e) koszenie poboczy dróg i ścieżek rowerowych,
f) wykonywanie analiz ruchu drogowego i przeprowadzanie zmian organizacji ruchu na drogach gminnych w celu poprawy komunikacji i bezpieczeństwa ruchu, rozliczanie zadań, a także prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie,
g) zatwierdzanie i uzgadnianie projektów zmiany organizacji ruchu,
h) prowadzenie ewidencji dróg gminnych,
i) wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego dróg gminnych oraz kontrola sposobu i jakości robót związanych z przywracaniem pasa do stanu pierwotnego,
j) uzgadnianie przebiegu infrastruktury technicznej w drogach gminnych publicznych i drogach wewnętrznych stanowiących własność Gminy,
k) naliczanie opłat za umieszczenie w pasie drogowym dróg gminnych urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem drogi,
l) uzgadnianie decyzji o warunkach zabudowy w zakresie dróg gminnych,
m)wydawanie zezwoleń na korzystanie z przystanków-komunikacja zbiorowa,
n) wydawanie zezwoleń na lokalizację lub przebudowę zjazdu z drogi gminnej,
o) wydawanie zezwoleń na umieszczenie reklamy w pasie drogowym,
p) uczestnictwo w posiedzeniach Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowych,
q) kontrola stanu oświetlenia będącego własnością Gminy oraz realizacja bieżącej konserwacji, napraw i remontów,
r) zawarcie umów z wykonawcami o wykonanie napraw oświetlenia będącego własnością Gminy,
s) zgłaszanie awarii oświetlenia należącego do przedsiębiorstwa energetycznego za pomocą platformy zgłoszeniowej,
t) występowanie w sprawach związanych z wykonywaniem postanowień umowy na wykonanie usługi oświetleniowej,
u) przygotowywanie wniosków o warunki przyłączenia do sieci,
v) nadzór nad bieżącym funkcjonowaniem infrastruktury technicznej gminy, koordynowanie działań w zakresie prawidłowego funkcjonowania sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, energetycznych, cieplnych, gazowniczych oraz telekomunikacyjnych,
w) koordynowanie i uzgadnianie planów remontowych zarządców sieci infrastrukturalnych,
x) współpraca z zarządcami sieci infrastrukturalnych w zakresie bieżącego utrzymania sieci na terenie Gminy,
y) podejmowanie działań w zakresie usuwania bieżących awarii sieci,
z) rozliczanie rzeczowo-finansowe zadań realizowanych w zakresie infrastruktury drogowej i technicznej;
2) zarządzanie cmentarzem komunalnym;
3) utrzymywanie miejsc pamięci narodowej i cmentarzy oraz gospodarowanie funduszami Skarbu Państwa przeznaczonymi na utrzymanie tych miejsc;
4) nadzór nad funkcjonowaniem toalet publicznych;
5) obsługa spraw związanych z administrowaniem targowiskiem miejskim;
6) bieżące utrzymanie oraz planowanie i realizacja niezbędnych remontów placów zabaw, siłowni zewnętrznych, słupów ogłoszeniowych i innych elementów małej architektury stanowiących własność Gminy;
7) prowadzenia spraw związanych z gospodarowaniem zasobem mieszkaniowym Gminy, w tym:
a) określanie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy,
b) przyjmowanie i weryfikacji wniosków osób ubiegających się o najem lokalu z mieszkaniowego zasobu Gminy,
c) współdziałanie ze Społeczną Komisją Mieszkaniową w sprawie trybu rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali zawieranych na czas nieoznaczony i o najem lokali socjalnych,
d) sporządzanie list osób uprawnionych do przydziału lokalu z mieszkaniowego zasobu Gminy z umową najmu na czas nieoznaczony oraz z umową najmu socjalnego,
e) prowadzenie spraw związanych z wyrażeniem zgody na podnajem lokalu mieszkalnego lub lokalu użytkowego,
f) prowadzenia spraw związanych ze zmianą powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych i lokali użytkowych stanowiących zasób mieszkaniowy Gminy,
g) rozpatrywania skarg związanych z zakłóceniem spokoju, kradzieżą i dewastacją zasobu mieszkaniowego przez najemców i użytkowników lokali gminnych;
9) reprezentowanie Gminy jako właściciela nieruchomości na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza, udział w zebraniach Wspólnot Mieszkaniowych i udział w podejmowaniu uchwał związanych z zarządzaniem i gospodarowaniem częściami wspólnymi nieruchomości, w których Gmina jest współwłaścicielem;
10) prowadzenie spraw związanych z wykonaniem eksmisji z lokalu w tym:
a) sporządzanie pozwów do sądu w sprawach dotyczących eksmisji z lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu Gminy,
b) sporządzania wniosków o nadanie klauzuli wykonalności wyrokom sądowym nakazującym opróżnienie lokalu,
c) wskazywanie na wniosek wierzyciela lub komornika sądowego lokalu z umową najmu socjalnego lub lokalu tymczasowego celem wykonania eksmisji,
d) prowadzenie rejestru wyroków eksmisyjnych;
11) regulowanie uprawnień do lokalu mieszkalnego osób pozostałych w lokalu po opuszczeniu go przez najemcę lub po zgonie najemcy;
12) przyjmowanie oświadczeń najemców w zakresie liczby osób zamieszkałych w lokalu celem ustalenia należnej opłaty za odpady oraz zawiadomienie administratora i zarządcy o konieczności zmiany wysokości opłaty;
13) prowadzenia spraw związanych z przekwaterowaniem osób z budynków przeznaczonych do rozbiórki lub remontu;
14) prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem i realizacją wniosków o przydział lokalu przeznaczonego do remontu;
15) prowadzenie spraw związanych z zamianą lokali mieszkalnych na lokal wolny z zasobu mieszkaniowego Gminy i wzajemną zamianę lokali mieszkalnych;
16) udział w opracowywaniu projektów wieloletnich programów gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy w zakresie planowania potrzeb mieszkaniowych, polityki czynszowej;
17) współpraca i koordynowanie realizacji zadań wynikających z umowy na zarządzanie i administrowanie gminnym zasobem mieszkaniowym w tym:
a) współudział w planowaniu remontów mieszkaniowego zasobu Gminy oraz nadzór nad wykonywaniem zadań wynikających z realizacji umowy na zarządzanie,
b) kontrola realizacji decyzji wydanych przez organ nadzoru budowlanego,
c) dokonywanie kwalifikacji zwolnionych lokali pod kątem ich dalszego wykorzystania,
d) planowanie i gospodarowanie środkami budżetowymi przeznaczonymi na remonty i utrzymanie (eksploatację) mieszkaniowego zasobu Gminy;
8) prowadzenie spraw związanych z remontami i eksploatacją nieruchomości gminnych nieobjętych umową na zarządzanie - w tym rozbiórki;
9) prowadzenie spraw w zakresie ochrony i renowacji obiektów zabytkowych (dotacje na zabytki);
10) obsługa i rozliczanie dotacji na wymianę źródeł ciepła;
11) prowadzenie spraw związanych z likwidacją szkód w lokalach oraz współpraca z organami prowadzącymi sprawy karne związane ze szkodami na mieniu gminnym;
12) przygotowywanie dokumentacji formalno-prawnej oraz organizowanie przetargów na sprzedaż lokali oraz pomieszczeń i gruntów do nich przynależnych, sprzedaż gruntów przyległych do wspólnot mieszkaniowych (podwórek) oraz budynków stanowiących własność Gminy;
13) prowadzenie ewidencji sprzedaży oraz ewidencji mienia Gminy w zakresie działania Referatu w oparciu o system informatyczny - Rejestr Mienia Komunalnego;
14) prowadzenie działań zmierzających do regulacji stanów prawnych nieruchomości wchodzących w stan mienia komunalnego.