Pracownicy:
Joanna Kołodziej - Dyrektor Biura
Marlena Żurczak - stanowisko ds. planowania przestrzennego
Magdalena Fórmanowska - stanowisko ds. planowania przestrzennego
Anna Małecka - stanowisko ds. nieruchomości
Katarzyna Lorych - stanowisko ds. nieruchomości
Adrianna Maśląka - stanowisko ds. nieruchomości
Magdalena Masłowska - stanowisko ds. geodezji
Do zadań Biura Gospodarki Przestrzennej i Nieruchomości należy w szczególności:
1) wykonywanie zadań z zakresu gospodarki przestrzennej:
a) prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem dokumentów planistycznych, ich zmian oraz oceny ich realizacji,
b) prowadzenie aktualizowanego rejestru aktów planowania przestrzennego, gromadzenie dokumentacji planistycznych dotyczących tych opracowań oraz odpowiednie przechowywanie - również uchylonych i nieobowiązujących,
c) prowadzenie rejestru wniosków o opracowanie lub zmianę aktów planowania przestrzennego oraz ich analiza,
d) opracowywanie i aktualizowanie kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy w oparciu o strategię rozwoju Gminy,
e) sporządzanie i wydawanie zaświadczeń oraz wypisów i wyrysów z planów przestrzennych i studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego,
f) prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących wydawania decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzji o warunkach zabudowy i ich zmiany, odmowie ustalenia warunków zabudowy, przeniesieniu decyzji na inny podmiot oraz prowadzenie rejestru wydanych decyzji,
g) prowadzenie spraw związanych z wygaśnięciem decyzji, które są sprzeczne z ustaleniami nowo uchwalonych planów lub ich zmianami,
h) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach związanych z roszczeniami finansowymi wynikającymi z uchwalenia lub zmiany planu zagospodarowania przestrzennego (odszkodowania z tytułu obniżenia wartości nieruchomości i opłata z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planu miejscowego lub jego zmiany - renta planistyczna) oraz ewidencja aktów notarialnych,
i) wydawanie opinii urbanistycznych dla potrzeb wewnętrznych i zewnętrznych;
2) ewidencjonowanie decyzji – pozwoleń na budowę, przebudowę, rozbudowę obiektów budowlanych, zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych i ich części wydawanych przez inne organy administracji publicznej oraz analizowanie ich zgodności z ustalonymi warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu;
3) ewidencjonowanie decyzji i potwierdzeń przyjęcia zawiadomienia o zakończeniu budowy otrzymanych z nadzoru urbanistycznobudowlanego;
4) wydawanie zaświadczeń o wyznaczeniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji;
5) opiniowanie projektów podziałów geodezyjnych, wykazu nieruchomości komunalnych przeznaczonych do sprzedaży, dzierżawy i najmu, zarządu i użytkowania wieczystego;
6) prowadzenie i bieżąca aktualizacja Systemu Informacji Przestrzennej Gminy Wschowa;
7) wykonywanie zadań z zakresu geodezji:
a) prowadzenia spraw rozgraniczeń gruntów i współpraca z geodetami w zakresie stwierdzania granic nieruchomości,
b) wydawanie decyzji zatwierdzających podziały i przekazywanie kompletu dokumentów do zmian w ewidencji gruntów,
c) prowadzenie spraw z zakresu numeracji nieruchomości – wydawanie zawiadomień o nadaniu numeracji oraz przesłanie do stosownych organów,
d) prowadzenie ewidencji numeracji porządkowej, prognozowanie numeracji, bieżąca aktualizacja systemu iMPA – internetowego menadżera punktów adresowych,
e) przygotowywanie uchwał i prowadzenie spraw z zakresu nadawania i zmian w nazewnictwie ulic,
f) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłat adiacenckich,
g) prowadzenie spraw dotyczących obiektów fizjograficznych;
8) wykonywanie zadań w zakresie gospodarki nieruchomościami stanowiącymi mienie Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem mieszkaniowego zasobu gminnego, lokali użytkowych i budynków gospodarczych:
a) tworzenie zasobów gruntów komunalnych na cele zabudowy oraz nabywanie nieruchomości na inne cele, w tym pod inwestycje gminne,
b) prowadzenie ewidencji mienia Gminy w oparciu o system informatyczny - Rejestr Mienia Komunalnego,
c) gospodarowania gruntami rolnymi stanowiącymi mienie Gminy,
d) przygotowywanie i przeprowadzanie procedury sprzedaży oraz organizowanie przetargów na sprzedaż nieruchomości gruntowych, z wyłączeniem sprzedaży podwórzy na rzecz wspólnot mieszkaniowych,
e) przygotowywanie dokumentacji do komunalizacji nieruchomości na rzecz Gminy,
f) wykonywanie prawa pierwokupu przez Gminę,
g) prowadzenie spraw z zakresu użytkowania wieczystego gruntów, w tym przekazywanie gruntów w użytkowanie wieczyste, aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego,
h) przygotowanie rozstrzygnięć administracyjnych związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
i) prowadzenie analizy wykorzystania mienia komunalnego nieruchomego i przedstawianie propozycji jego wykorzystania,
j) organizowanie prac komisji do spraw sprzedaży nieruchomości gruntowych,
k) prowadzenie ewidencji sprzedaży,
l) prowadzenie spraw dotyczących odszkodowań za grunty przejęte pod drogi publiczne przez Gminę,
m)prowadzenie spraw związanych z zasiedzeniem gruntów,
n) obciążanie nieruchomości gminnych służebnością przechodu i przejazdu,
o) wydzierżawianie, wynajmowanie, użyczenie, oddawanie w użytkowanie, bezumowne korzystanie z nieruchomości gminnych, trwały zarząd,
p) współpraca przy tworzeniu oraz aktualizacji oferty inwestycyjnej Gminy,
q) regulacja stanów prawnych nieruchomości gruntowych;
9) prowadzenie Gminnej Ewidencji Zabytków.