Pracownicy:
Monika Leisner - Paliwoda - kierownik Referatu
Marzena Choma - stanowisko ds. rozwoju
Joanna Cicha - stanowisko ds. społecznych
Bartosz Pojasek - stanowisko ds. organizacji pozarządowych
Weronika Karolczyk - stanowisko ds. ochrony przeciwpożarowej
Do zadań Biura Spraw Społecznych należy w szczególności:
1) prowadzenie ewidencji ludności i dowodów osobistych, a w szczególności:
a) pomoc prawna w zakresie przesłuchiwania świadków i składania wyjaśnień na wniosek innego organu administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, zwane dalej „JST”,
b) prowadzenie ewidencji pobytu stałego i czasowego obywateli polskich i cudzoziemców,
c) prowadzenie i aktualizowanie komputerowej bazy danych w zakresie ewidencji ludności,
d) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach meldunkowych,
e) wydawanie zaświadczeń o zameldowaniu, zaświadczeń i poświadczeń w sprawach potwierdzających zamieszkanie bądź zameldowanie na terenie Polski,
f) sporządzanie wymaganych przepisami prawa wykazów poborowych, przedpoborowych, dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu,
g) nadawanie numerów ewidencyjnych w dokumentacji ewidencyjnej,
h) nadawanie i zastrzeganie numerów PESEL,
i) załatwianie pozostałych spraw obywateli wynikających z ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2024 r. poz. 736) i ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 1941),
j) wydawanie, wymiana i kasowanie dokumentów stwierdzających tożsamość,
k) prowadzenie Rejestru Dowodów Osobistych, udostępnianie danych tego z rejestru oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi,
l) prowadzenie archiwum teczek dokumentów tożsamości oraz dokumentacji ewidencyjnej,
m)prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców;
2) koordynacja zadań związanych z prowadzeniem spisów powszechnych;
3) nadzór nad realizacją programu Senior Taxi, w tym weryfikacja osób korzystających z programu;
4) w zakresie funduszu sołeckiego:
a) kontrola procedury określenia przez zebranie wiejskie przeznaczenia środków funduszu sołeckiego i złożenia wniosku w tej sprawie,
b) współpraca z sołtysami, radami sołeckimi oraz sprawowanie nadzoru nad wyposażeniem świetlic wiejskich,
c) organizacja wyborów do organów samorządów wiejskich,
d) wprowadzanie faktur przedkładanych przez sołtysów do programu zaangażowanie,
e) zawieranie umów najmu sali wiejskich;
5) współpraca z sektorem pozarządowym:
a) opracowywanie planów współpracy,
b) realizacja i koordynacja czynności związanych z udzielaniem i rozliczaniem dotacji dla organizacji pozarządowych ujętych w rocznych programach współpracy i budżecie Gminy,
c) opracowanie sprawozdań z realizacji Programu Współpracy Gminy Wschowa z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491, 1761 i 1940),
d) kontrola i monitoring realizacji projektów finansowych ze środków Gminy;
6) wykonywanie zadań z zakresu kultury:
a) wspieranie i promocja inicjatyw kulturalnych,
b) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, likwidacją oraz przekształceniem gminnych instytucji kultury,
c) prowadzenie rejestru instytucji kultury,
d) przygotowywanie i organizowanie konkursów na stanowiska dyrektorów instytucji kultury lub innych czynności mających na celu powołanie dyrektora jednostki,
e) wykonywanie zadań związanych z wydawaniem decyzji dotyczących organizowania imprez masowych, zbiórek, zgromadzeń;
7) wykonywanie zadań z zakresu sportu i rekreacji:
a) realizacja zadań związanych z udzielaniem i wykorzystywaniem dotacji na realizację zadań publicznych z zakresu sportu,
b) współpraca z Radą Sportu,
c) realizacja zadań w zakresie udzielania stypendiów sportowych,
d) zatwierdzanie regulaminu strzelnic;
8) wydawanie zezwoleń na krajowe zarobkowe regularne i nieregularne przewozy osób samochodami nie będącymi taksówkami na liniach obejmujących zasięgiem wyłącznie Gminę oraz na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką;
9) prowadzenie spraw dotyczących ewidencji działalności gospodarczej, zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236, 1222 i 1871) — realizacja zadań z zakresu Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej;
10) prowadzenie ewidencji bazy turystycznej;
11) prowadzenie rejestru innych obiektów i miejsc noclegowych na terenie Gminy;
12) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w oparciu o obowiązujące przepisy oraz ustalanie opłat za zezwolenia;
13) wykonywanie zadań z zakresu ochrony zdrowia, w tym Narodowego Programu Zdrowia;
14) opracowanie i realizacja Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii oraz współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii;
15) opracowywanie i przedstawianie Radzie Miejskiej projektów uchwał w sprawie objęcia mieszkańców innych gmin pomocą Środowiskowego Domu Samopomocy oraz mieszkańców Gminy pomocą Środowiskowych Domów Samopomocy prowadzonych przez inne JST;
16) przygotowanie umów dotacyjnych oraz rozliczanie dotacji przyznanych rodzinnym ogrodom działkowym;
17) nadzór nad wnioskami i aplikacjami jednostek kultury i pomocy społecznej Gminy dla projektów przewidzianych do współfinansowania ze źródeł zewnętrznych;
18) współpraca z instytucjami w zakresie programów finansowanych ze środków krajowych i zagranicznych, w tym finansowanych przez Unię Europejską, których beneficjentem są jednostki kultury i pomocy społecznej Gminy;
19) w zakresie ochrony przeciwpożarowej:
a) współpraca z jednostkami ochotniczych straży pożarnych, zwanych dalej „OSP”, w zakresie utrzymania tych jednostek w gotowości bojowej,
b) koordynowanie systemu ratowniczo-gaśniczego,
c) wydawanie kart pojazdów i kart rozruchów na samochody pożarnicze i motopompy oraz rozliczenie zużycia paliwa przez jednostki ochotniczych straży pożarnych,
d) współpraca z Zarządem Oddziału Miejsko-Gminnego Związku OSP RP,
e) przygotowanie wniosków o pozyskanie sprzętu oraz dotacji z przeznaczeniem na zakup sprzętu i umundurowania dla OSP,
f) przygotowanie umów przekazania dotacji dla OSP i PSP,
g) przygotowanie zaświadczeń dla członków jednostek OSP,
h) zawieranie umów i pełnienie nadzoru nad pracą kierowców - mechaników,
i) przygotowanie kwartalnych list wypłat za udział strażaków w akcjach gaszenia pożarów,
j) przygotowanie corocznych zebrań sprawozdawczo-wyborczych dla jednostek OSP,
k) prowadzenie spraw związanych z badaniami lekarskimi, szkoleniami, ubezpieczeniami jednostek i członków OSP;
20) zadania dotyczące przedsiębiorczości:
a) pozyskiwanie i obsługa inwestorów krajowych i zagranicznych zgodnie z wytycznymi w ramach projektu „Standardy obsługi inwestora w województwie lubuskim”,
b) przygotowanie oferty inwestycyjnej Gminy, jej weryfikacja i aktualizacja, w tym przygotowanie danych niezbędnych do jej opracowania, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Urzędu,
c) udzielanie informacji przedsiębiorcom lub inwestorom, w tym prezentacja posiadanej przez Gminę oferty inwestycyjnej,
d) organizacja spotkań oraz wizyt lokalizacyjnych inwestorów na terenie Gminy i współdziałanie z innymi podmiotami w tym zakresie,
e) prowadzenie opieki poinwestycyjnej dla firm, które już działają na terenie Gminy,
f) współdziałanie z podmiotami zaangażowanymi w obsługę inwestora na szczeblu ponadgminnym,
g) udział w spotkaniach, konferencjach oraz szkoleniach służących podnoszeniu kwalifikacji oraz kompetencji w zakresie pozyskiwania i obsługi inwestorów;
21) w zakresie projektów międzynarodowych:
a) koordynacja działań związanych z nawiązywaniem współpracy w ramach miast partnerskich;
b) nawiązywanie i rozwijanie współpracy z zagranicznymi jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami,
c) monitorowanie możliwości wnioskowania do programów dotyczących współpracy międzynarodowej,
d) sporządzanie i monitorowanie wniosków o dofinansowanie projektów międzynarodowych i udział w ich realizacji,
e) zarządzanie projektem na wszystkich jego etapach oraz koordynowanie działań w ramach realizacji projektu oraz nadzór nad zgodnością realizacji projektu z umową finansową,
f) przygotowanie dokumentacji do kontroli oraz audytów projektu oraz udzielanie niezbędnych wyjaśnień podczas kontroli lub audytów projektów;
22) działania w zakresie rewitalizacji:
a) przygotowanie opracowania, monitoringu, oceny i aktualizacji programu rewitalizacji oraz pozyskiwanie danych niezbędnych do przygotowania, monitoringu i oceny programu rewitalizacji,
b) współpraca przy poszukiwaniu źródeł finansowania na realizację programu rewitalizacji,
c) przygotowanie do realizacji projektów rewitalizacyjnych zaplanowanych do realizacji w gminnym programie rewitalizacji, w tym udział w pracach związanych z pozyskiwaniem finansowania zewnętrznego,
d) planowanie i realizacja programów edukacyjnych i kampanii informacyjnych wspierających proces rewitalizacji,
e) działania w zakresie rewitalizacji społecznej, m.in. organizacja wydarzeń integrujących mieszkańców, przy udziale komórek organizacyjnych Urzędu oraz jednostek podległych i instytucji kultury,
f) prowadzenie i koordynacja konsultacji społecznych z interesariuszami rewitalizacji,
g) obsługa organizacyjna i udział w pracach Komitetu Rewitalizacji,
h) przygotowywanie projektów uchwał, zarządzeń, umów w ramach zadań dotyczących rewitalizacji;
23) opracowywanie, wdrażanie i aktualizowanie strategii rozwoju Gminy.