Zakres uchwały i cel zmian
Dotacje mogą być udzielane nie tylko na zabytki wpisane do rejestru, ale również te ujęte w gminnej ewidencji zabytków. To istotna zmiana w porównaniu do poprzedniej uchwały z 2022 roku. Dokument przewiduje objęcie wsparciem większej grupy beneficjentów oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności procedur.
Kto może ubiegać się o dotację?
Uprawnionymi do składania wniosków są:
* właściciele i użytkownicy wieczyści,
* podmioty posiadające ograniczone prawa rzeczowe,
* jednostki z tytułem trwałego zarządu lub wynikającym ze stosunku zobowiązaniowego.
Wnioskodawcy muszą przedłożyć m.in. dokumentację prawną i techniczną, kosztorys oraz zdjęcia obiektu. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą muszą dodatkowo spełnić warunki związane z pomocą de minimis.
Zakres dofinansowania i wysokość dotacji
Dotacja może wynieść do 70% kosztów kwalifikowanych. Górna granica finansowania ze środków publicznych (łącznie z innymi źródłami) nie może przekraczać 100% całkowitych kosztów inwestycji.
Terminy i tryb składania wniosków
Standardowy termin składania wniosków upływa 31 stycznia danego roku budżetowego. Dopuszcza się także składanie wniosków w trybie awaryjnym – np. w przypadku zagrożenia zniszczeniem zabytku.
Ocena wniosków i kryteria przyznawania dotacji
Komisja powołana przez Burmistrza ocenia wnioski wg nowego zestawu kryteriów (załącznik nr 3), które premiują m.in.:
* zły stan techniczny zabytku,
* lokalizację w strefie ścisłej ochrony,
* brak wcześniejszego wsparcia,
* wysoki wkład własny,
* funkcję obiektu (np. mieszkalno-usługową).
Punktacja mieści się w zakresie od 3 do 50 punktów.
Dotacje będą przyznawane do wyczerpania środków w budżecie. Decyzje o przyznaniu środków zapadają w formie odrębnych uchwał Rady Miejskiej. Umowy dotacyjne muszą spełniać wymogi ustawy o finansach publicznych. Obowiązują procedury przejrzystego wyboru wykonawców.