Piątek, 25 kwietnia 2025
Imieniny: Marek, Jarosław, Wasyl
pochmurno
11°C
Powróć do: Budujemy nowy deptak

Deptaki przybliżają miasto do ludzi i budują jego klimat

Tak będzie wyglądał wschowski deptak
Tak będzie wyglądał wschowski deptak

 

Można przeciskać się wśród samochodów, można też słuchać wycia silników i wdychać spaliny, ale po co? Praktyka pokazuje, że prawdziwie przyjazną przestrzenią dla mieszkańców jest ta, gdzie swobodnie da się wjechać rowerem lub dojść na piechotę. Tak jest m.in. w nieodległych Śremie czy Rawiczu, a będzie także we Wschowie.

Śrem – miasto około 27-tysięczne, podzielone przez malownicza Wartę na dwie części: nowszą, dynamicznie rozwijającą się od ponad 60 lat oraz starszą, prawobrzeżną, gdzie znajduje się Rynek i większość zabytków. Niedawno w tej właśnie części powstał nowy deptak.
– Przebudowa ulic Kościuszki i Wyszyńskiego odmieniła serce Śremu. Nowa nawierzchnia, ścieżka rowerowa, zieleń i mała architektura sprawiły, że przestrzeń stała się miejscem spacerów, spotkań i odpoczynku. Inwestycja powstała w czasie, gdy świat wychodził z pandemii, a ludzie na nowo odkrywali radość wspólnego spędzania czasu w otwartych przestrzeniach – mówi w rozmowie z „Jestem ze Wschowy” Adrian Wartecki z Zespołu Dialogu Społecznego i Cyfryzacji Urzędu Miejskiego w Śremie.
Podobna sytuacja dotyczy 20-tysięcznego Rawicza, który z deptakowymi przestrzeniami ma już wieloletnie doświadczenie. Są tu dwie ulice, będące traktami spacerowymi, a niedawno taką przestrzenią został również Rynek. Na piechotę można przejść teraz całe Stare Miasto – z zachodu na wschód.
– Nasz Rynek stał się miejscem bardziej przyjaznym dla pieszych i rowerzystów, co sprzyja integracji społecznej oraz organizacji wydarzeń kulturalnych – przyznaje Grzegorz Kubik, burmistrz Rawicza.

Chwilowy sprzeciw

Przed przebudową ulic Kościuszki i Wyszyńskiego władze Śremu zaprosiły mieszkańców do konsultacji społecznych.
– Plan zamiany drogi w deptak budził emocje. Jedni cieszyli się z wizji przyjaznej, zielonej przestrzeni, inni martwili się o likwidację parkingów i wpływ zmian na lokalne sklepy. Mieszkańcy głównie zgłaszali potrzebę dodatkowej zieleni, ławek i rozwiązań dla osób starszych.
A jak to wyglądało w przypadku Rawicza?
– Po przebudowie Rynku część placu została wyłączona z funkcji parkingowej, ale wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych mieszkańców i tworzymy parking w pobliżu Rynku – podkreśla G. Kubik.
Podobny zamysł towarzyszyć będzie przebudowie ul. Bohaterów Westerplatte we Wschowie. Stanie się ona przestrzenią dla pieszych i rowerzystów bez miejsc parkingowych, ale za to nowe powstaną w bezpośrednim sąsiedztwie deptaka, raptem kilkadziesiąt metrów od przebudowywanej ulicy. Wszystko wskazuje na to, że liczba miejsc postojowych w rejonie nowego deptaka będzie nawet większa niż przed przebudową. Pozwoli to na swobodny dostęp zmotoryzowanych do sklepów przy ul. Bohaterów Westerplatte.

Rawicki rynek stał się częściowo przestrzenią deptakową wyłączoną z ruchu
Rawicki rynek stał się częściowo przestrzenią deptakową wyłączoną z ruchu

 

Biznes ma się nieźle

Choć ulice Kościuszki i Wyszyńskiego w Śremie zostały przekształcone w trudnym, popandemicznym okresie, przedsiębiorcy dostosowali się do nowej organizacji przestrzeni.
– Deptak doceniły także lokale gastronomiczne i restauracje, które chętnie wychodzą z ogródkami na świeże powietrze, tworząc przyjemną atmosferę sprzyjającą spotkaniom. Mieszkańcy mogą tu napić się kawy, zjeść obiad i cieszyć się urokami miasta bez pośpiechu – tłumaczy A. Wartecki.
W Rawiczu na przebudowanym głównym miejskim placu także rozwinęła się gastronomia.
– Nie ukrywam, że liczyliśmy na to. Przed przebudową był problem z utrzymaniem gastronomii w tym miejscu. To duża zmiana, która wynika właśnie z rewitalizacji centralnego placu miasta – przyznaje w rozmowie z „Jestem ze Wschowy” burmistrz Rawicza Grzegorz Kubik.
Oczywiście właściciele nie wszystkich placówek są zadowoleni. Wynika to jednak nie tyle ze zmian w przestrzeni miejskiej, co z ogólnej tendencji przenoszenia się handlu z małych sklepów do galerii handlowych. Jednak na to akurat trudno wpływać ze względu na osobiste preferencje klienteli. Warto jednak podkreślić, że wpływać można już na atrakcyjność miejsca, a tą podnosi właśnie rewitalizacja.

Czy warto było?

Takie pytanie zadaliśmy zarówno w Rawiczu, jak również w Śremie. Oto, co usłyszeliśmy.
Grzegorz Kubik: – Mimo pewnych wyzwań, korzyści płynące z poprawy estetyki, bezpieczeństwa i funkcjonalności przestrzeni publicznej są znaczące. Uważamy, że była to trafna decyzja, która przyczyniła się do rozwoju Rawicza jako nowoczesnego, przyjaznego miejsca do życia i odwiedzin.
Adrian Wartecki: – Deptak w Śremie stał się czymś więcej niż tylko przestrzenią do przemieszczania się. To miejsce, gdzie mieszkańcy spacerują, odpoczywają wśród zieleni i swobodnie poruszają się rowerami. Dziś trudno sobie wyobrazić, by mogło tu wrócić zwykłe skrzyżowanie czy parkingi. Deptak wpisał się w krajobraz miasta.

Deptak w Śremie
Deptak w Śremie był długo wyczekiwany przez mieszkańców

 

Wschowa właśnie otrzymała swoją szansę na historyczną zmianę w centrum. Bo planowany deptak na ul. Bohaterów Westerplatte to nie tylko przestrzeń bezpieczna i wolna od uciążliwego ruchu kołowego – tak jak w Rawiczu, Śremie czy innych miastach. To także brak barier architektonicznych dla starszych mieszkańców, a przez to wygoda. I oczywiście wiosenno-letni wypoczynek w ogródkach wiedeńskich. W ciszy, bez stresu, z kawą albo deserem.

Łukasz Domagała

Przebudowywanie ulic, na których odbywał się ruch samochodowy na przestrzenie zamknięte dla aut jest zjawiskiem, które obserwujemy w Polsce od wielu lat. Przodują w tym przede wszystkim metropolie takie jak Warszawa, Poznań czy Wrocław, ale i – jak pokazują przykłady Śremu, Rawicza czy niedługo Wschowy – w miastach średnich czy małych takie rozwiązania są i powinny być praktykowane. Wpisują się one bowiem w ideę rewitalizacji przestrzeni publicznej. Rynki, skwery, parki czy deptaki stają się dzięki temu ośrodkami życia społecznego. Łączą stare z nowym, tradycję z nowoczesnością, doskonale wpisując się przy okazji w trend „green city”, czyli zwiększania ilości zieleni w mieście.

 

Co zyskujemy dzięki deptakowi?

+ poprawa estetyki w obrębie centrum miasta
+ bezpieczna przestrzeń bez aut
+ obniżona emisja hałasu
+ brak barier architektonicznych
+ miejsce na nowe inicjatywy społeczne, kulturalne i handlowe
+ rozwój życia towarzyskiego
+ wzrost liczby osób odwiedzających centrum


Co tracimy przez deptak?

- bezpośrednie miejsca parkingowe

DO GÓRY
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Twoja przeglądarka blokuje powiadomienia. Kliknij Bezpieczna (Secure) i kliknij Zezwalaj
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.