Informacja dotycząca świadczenia interwencyjnego dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi
Wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi (wniosek RSI).
Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą i zostałeś poszkodowany w wyniku powodzi, możesz złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne. Jego celem jest wsparcie przedsiębiorców w dalszym prowadzeniu działalności [1]. Możesz otrzymać świadczenie jeśli jesteś przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców [2] oraz prowadziłeś działalność 16 września 2024 r. [3].
Pomocą mogą być więc objęte zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w tym wspólnicy spółek cywilnych, jak i osoby prawne i jednostki organizacyjne niebędące osobą prawną, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną. Wniosek o świadczenie interwencyjne można złożyć od 5 października 2024 r. do 16 marca 2025 r. [4] w formie:
- elektronicznej na swoim profilu na PUE/eZUS jako pismo ogólne POG, do którego dołączasz wniosek o świadczenie interwencyjne,
- papierowej w każdej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym albo przesłać go pocztą.
Jeśli nie masz dostępu do Internetu lub potrzebujesz wsparcia przy wypełnianiu wniosku, możesz skorzystać z pomocy naszych pracowników ZUS w dowolnej placówce oraz w punktach mobilnych. Wniosek może również złożyć w Twoim imieniu Twój pełnomocnik, jeśli posiada do tego umocowanie. Wniosek w formie interaktywnego formularza, instrukcję jego wypełnienia oraz informacje dotyczące warunków, które musisz spełnić, by otrzymać świadczenie znajdziesz na stronie www.zus.pl w zakładce Pomoc dla powodzian.
Podstawa prawna
[1] Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1473).
[2] Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236 z późn. zm.).
[3] Czyli na dzień wydania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz.U. poz. 1371).
[4] Czyli w ciągu 6 miesięcy od dnia wydania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz.U. poz. 1371).