Do zadań Radcy Prawnego należy w szczególności:
1) opiniowanie aktów prawnych pod względem merytorycznym i redakcyjnym;
2) obsługa prawna i doradztwo prawne na rzecz komórek organizacyjnych Urzędu;
3) prowadzenie zastępstwa procesowego w sprawach sądowych;
4) przygotowywanie projektów ugód w sprawach majątkowych;
5) opiniowanie projektów umów i porozumień;
6) udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb Burmistrza i komórek organizacyjnych Urzędu;
7) udział i wsparcie przy mediacjach i negocjacjach ze stronami sporu.
2. Stała obsługa prawna, jak również doraźna specjalistyczna pomoc prawna, w zakresie określonym dla stanowiska radcy prawnego może zostać powierzona radcom prawnym świadczącym pomoc prawną w ramach zewnętrznych kancelarii prawnych. Zakres pomocy zewnętrznych kancelarii prawnych określają zawarte z nimi umowy cywilnoprawne. Zlecenie specjalistycznej doraźnej pomocy prawnej przez radców prawnych z zewnętrznych kancelarii prawnych dotyczyć powinno: spraw majątkowych i niemajątkowych o skomplikowanym charakterze prawnym, w szczególności spraw wykraczających poza zakres typowych spraw z zakresu administracji publicznej lub wymagających wiedzy specjalistycznej, a także spraw majątkowych, których przedmiot stanowią roszczenia o znacznej wartości.